Meripelastusseuran logo.
Ennen merelle lähtöä tehtiin lähtötsekit, joihin kuului muunmuassa koneen ja apukoneen tarkastukset. Parempi, että auttajalla onkin paikat kunnossa...
Siisti konehuone.
Ensimmäisenä suuntasimme Matosaaresta ulkokautta Kustaanmiekkaan ja siitä seuraamaan meneillään ollutta Viaporin tuoppi-purjehduskilpailua. Puisia purjeveneitä riitti, mutta ihailu loppui lyhyeen, kun saimme tiedon apua tarvitsevasta Vuosaaren suunnalla. Saapuessamme lähemmäs luultua autettavaa, oli vika saatu jo korjattua ja me vapauduimme muihin hommiin.
Vihreäpojaisella lautalla voi risteillä Kaunissaareen, Aurinkolahden kerrostaloja taustalla.
Päällikkö päättikin käyttää hyväksi laiturin septintyhjennyspaikkaa, jossa saimme vessatankit tyhjiksi. Tämän jälkeen olikin jo päiväkahvin aika, Vuosaaren venekerholle siis!
Venekerhon ranta on ahdas ja aallontekokielto luonnollisesti voimassa.
Vuosaaresta koukkasimme hakemaan lisää miehistöä Matosaaresta ja suuntasimme siitä Hevossalmen kautta Suomenlinnaan syömään.
Hevossamen silta avataan kaksi kertaa tunnissa, puolelta ja tasalta.
Tähystyspaikalla.
Suokiin mentiin hetkeksi kaijaan kiinni ja lämmitettiin ruoat pentterin mikrossa.
Tässä pöytä ja pentteri alamessissä, pöydästä kääntyy tarvittaessa ylimääräinen sänky tai paarien kuljetukseen sopiva alusta.
Perinteinen peräaaltokuva jäi ottamatta, mutta sivuikkunan läpi näkyi muhkeita pärskeitä molemmilla kyljillä. 28 solmun nopeus niitä riitti nostamaan.
Ulapalta kurvasimme taas Matosaareen ja seitsemän tunnin purjehdus oli paketissa. Yhtään pelastuskeikkaa ei päivän aikana ilmaantunut, mutta hyvä niin. Loppuillasta vaihdettiin sitten pienempään ja testattiin nuorisokoulutusvene Tampin konetta.
Tähän kuvaan on päivä hyvä lopettaa.
1 kommentti:
oli varmaan hieno turnee hesan edustalla, hyvähän se vaan on jos ei pelastettavia ilmaannu silloin on oppi mennyt merenkävijöiden pollaan! hiiohoi!!!
Lähetä kommentti